Er waren vragen rond een foutmelding bij het gebruik van mijn mobiele parkeerapp op Station Nieuw-Vennep en staat er in de melding dat ik naar de parkeerautomaat moet gaan terwijl ik hier vervolgens geen informatie over vind?

 Antwoord vanuit gemeente: Het parkeerterrein bij station Nieuw-Vennep is bedoeld voor treinreizigers, die daar één tot maximaal drie dagen parkeren. Na drie dagen stijgt het tarief progressief om misbruik door Schipholparkeerders te voorkomen. Tussen het verkrijgen van het ene en het andere parkeerrecht via een mobiele app zit altijd een periode om te voorkomen dat iemand vanaf zijn vakantieadres zijn parkeerrecht gratis verlengt. De parkeercontroleurs kunnen in die periode een dergelijk misbruik constateren. Dit risico bestaat niet bij de parkeerautomaten, want daar staat vast dat de parkeerder fysiek aanwezig is. Deze constructie geldt overigens ook in andere zones met een progressief tarief. Ook daar geldt een wachttijd voordat de parkeerapp in dezelfde zone kan worden gebruikt. Wij zijn ons ervan bewust dat dit tot hinder kan leiden voor mensen die niet op misbruik uit zijn, maar op deze plekken wel vaker achter elkaar de app willen gebruiken.  De hinder kan worden beperkt door om en om de parkeerapp en de parkeerautomaten te gebruiken.

07 juni 2017